Miljön.

För någon dag sedan såg vi på en del ur en serie som heter "Planeten". Den handlade om global förändring. Den gav mig, och andra också, ett tag att fundera över vad det är för värld vi lever. Som vi har skapat. Vårat köp-släng liv fungerar snart inte längre. Så mycket som våran användning har ökat av till exempel olja, papper och övriga tillgångar är mer än naturen hänger med. Hur länge kan vi leva som vi gör?

När jag såg filmen blev jag rent utav äcklad av hur jag lever. Hur vi lever. Att vi kan vara så materialberoende. En sak som jag tror upprörde mest var hur vi hanterar elektroniskt avfall. Jag lever bra, enligt sopsortering. Men jag har aldrig funderat över vart allt tar vägen. Jag vet att det är viktigt att lämna in elektroniska saker. Men har du tänkt ett steg längre? Vad gör vi med avfallet?

Vi fick se när en mängd afrikaner gick med stora tv-appareter och skärmar på huvudena. För att sedan komma till en stor soptipp där de slängde ner dem i vattnet. Vet ni vad de sa när de blev intervjuade? "Västländerna har inte plats för dem, det är därför vi får ta dem. Dom har redan så mycket miljöförstöring så det är bättre att vi, som har mindre, tar hand om deras." Jo, tjenare, vi har ingen plats.

Frågan är dock, även om vi blir upplysta och kanske till och med förstår allvaret. Är vi beredda att sluta leva vårat konsumerande liv?


Bild: http://www.greenpeace.org/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0